Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Sunday, November 28, 2010

Khasiat Tiram Untuk Anak Hiperaktif

Khasiat Tiram Utk Anak Hiperaktif


Adakah anda mempunyai anak yang hiperaktif atau tidak tahu duduk diam?
Mungkin tabiat anak anda itu boleh anda atasi jika anda tahu akan puncanya.
Tidak semua anak dilahirkan hiperaktif kerana ada sebahagiannya menjadi
begitu kerana beberapa faktor seperti sumber makanan dan alam persekitaran.
Ikuiti cerita di bawah, mungkin anda akan juga boeh mendapat manfaatnya.

Waktu kecilnya ibu dan ayah Asraf tidak pernah mengesan bahawa Asraf ada
masalah. Mereka mengganggap Asraf anak biasa sungguhpun lambat menjulur,
lambat berjalan, tidak pernah merangkak dan hingga sekarang, ada
masa-masanya dia menulis terbalik, bercakap terbalik kadang-kadang nampak
leka dengan diri sendiri.

Apabila Ainon, ibunya menyebut anaknya lambat bercakap, neneknya sentiasa
menyahut "tak usah susahlah, ayahnya pun dulu lambat bercakap, budak-budak
ada yang cepat! , ada yang lambat." Masalah Asraf hanya ketara waktu dia
mula bersekolah. Di dalam kelas, Asraf sentiasa berjalan ke sini dan berjalan
ke sana. Asraf tidak boleh duduk diam dan dengan itu sering dihukum oleh
guru-gurunya. Di rumah pula Asraf suka mengusik adik-adiknya. Di akhir
tahun satu di sekolah Asraf menunjukkan prestasi yang amat rendah.

Ibu dan ayahnya membawa Asraf berjumpa dengan pelbagai doktor, pakar dan
bomoh tetapi keadaannya makin sehari makin teruk. Setiap hari di sekolah,
Asraf dihukum oleh gurunya seperti berdiri di atas bangku dan kadang-kadang
dikurung dalam bilik kerana sering menganggu kawan-kawan.

Satu hari secara kebetulan ayahnya membeli kerang tiram. Ibunya merebus
tiram tersebut dan Asraf serta adik-adiknya berebut-rebut memakannya.
Selepas hampir satu jam, perangai Asraf agak luarbiasa. Ibunya terkejut,
kerana Asraf boleh duduk menonton dari mula hingga akhir. Pada petang itu,
Asraf mengambil beg sekolah dan membuka bukunya satu persatu.

Ibu bertanya ayahnya "apa yang ada di dalam kerang yang menyebabkan
kelakuan Asraf berubah?" Mereka perlu mencari jawapannya.

Hari esoknya si Ayah membeli tiram lagi, Demikian juga selepas makan tiram
Asraf lebih tenteram, tidak terlalu agresif dan tidak lagi mengeluarkan
perkataan-perkataan yang tidak elok.

Secara kebetulan juga ibu dan ayah Asraf menerima risalah tentang Kursus
NURY dari seorang kawan sepejabat. Di Nury, ibu dan ayahnya mendapat
jawapan kepada persoalan mereka.

Masalah Asraf jelas sekali ialah masalah kekurangan ZINK lebih-lebih lagi
dia amat suka makanan-makanan yang terlalu mengandungi gula seperti gula
pasir, coklat, aiskrim, gula-gula dan kuih. Di dalam biliknya, ayah Asraf
menemui satu beg plastik yang mengandungi bungkusan gula-gula.
Makanan-makanan seperti ini mengurangkan zink dan menyebabkan tekanan atau
stres dan berperangai hiperaktif : tidak boleh duduk diam.

Alahan ini menyebabkan Asraf mengalami dyslexia di mana dia tidak boleh
melihat tepat dan mendengar dengan tepat. Itulah sebabnya Asraf membaca
terbalik, menulis terbalik dan bercakap terbalik. Keadaan seperti ini
menyebabkan Asraf sering dalam keadaan stres. Keadaan tekanan ini lebih
teruk apabila orang lain dalam persekitaran hidupnya tidak memahami
keadaanya.

Tiram mengandungi banyak zink. Setiap 100 mg mengandungi 14.3 mg zink jika
di banding dnegan daging merah yang mengandungi 6.4 mg zink sahaja dalam
setiap 100 mg daging merah. Itulah sebabnya setiap kali Asraf makan tiram,
dia lebih tenteram, tidak menjerit-jerit dan boleh memberi tumpuan.

Di Nury, ibu dan ayahnya dinasihatkan setiap hari mengurangkan jumlah gula,
coklat, gula-gula, kuih-muih dan minuman yang bergula sehinga Asraf berhenti
sama sekali makanan dan minuman bahan-bahan ini.

Ibu dan ayanhyan juga dinasihatkan supaya memberi Asraf vitamin dan galian
tambahan termasuk zink. Keadaan Asraf beransur berubah. Sekarang Asraf
berumur 12 tahun dan baru sahaja masuk ke sekolah menengah. Asraf merupakan
murid yang telah boleh mengikuti ajaran guru-gurunya. Di rumah juga Asraf
adalah abang kepada adik-adiknya. Demikianlah cerita Asraf : dengan izin
Allah tiram telah memberi cahaja semula kepada hidupnya. Alhamdulillah

1 comments:

Tadika SiKecil Pintar on November 30, 2010 at 12:05 PM said...

info yang sangat berfaedah.kebetulan ada student saya mengalami masalah hampir serupa. InsyaAllah akn dimanfaatkan

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal