3 Ciri Anak Kreatif
1. Spontan
2. Rasa ingin tahu
3. Tertarik pada hal-hal yang baru
Jika diperhatikan pada tiga perkara tersenarai di atas, mesti kita akan mendapati bahawa semua ciri itu ada pada anak kita. Ke tak perasan? Dari apa yang dinyatakan tu fahamlah kita bahawa semua anak adalah kreatif secara semulajadi tetapi kaedah kita mendidiklah yang boleh menjunamkan kekreatifan anak-anak.So, kenalah reti yang kita mak bapak ni mempertahankan kebolehan diorg.
Soalan di bawah mungkin dapat membantu saya dan semua yang membaca memahami dah berapa jauh kemampuan kita dalam hal nih?
Empat kunci untuk mempertahankan kreativiti anak
1. Membangunkan keperibadian anak dengan kasih sayang
Dengan kasih sayang ibu bapa akan menerima anak seadanya. Jangan memaksa dia menjadi orang lain memandangkan setiap individu adalah unik. Sebagai contohnya saidina Umar r.a dan Abu Bakar r.a. meskipun dilatari latar belakang agama, mereka tetap berbeza. Ibaratnya bintang, semua bintang akan bergemerlapan. Terangnya satu bintang tidak akan gelapkan cahaya bintang yang lain.
Seperti yang kita perhatikan dikalangan sahabat2 Baginda Rasulullah SAW. Mereka semuanya kreatif tapi dimensinya berbeza - alman Al-Farisi mahir dalam perang parit, Umar Bin Khattab mahir dalam tertib lalu lintas, Abu Bakar Ash-Shiddiq mahir dalam ekonomi Islam, Khalid bin Al Walid mahir dalam perang moden dan lain-lain lagi. Masalah orang sekarang adalah seolah2nya kita mahu fotostat kepandaian anak2 jiran kita pada anak kita sedangkan perkara nih mustahilkan?
2. Memberi motivasi dan semangat
Sama seperti kita berpuasa, solat berjemaah bersama2 kenapa tidak melakukan bersama2 untuk aktiviti yang boleh mengembangkan lagi bakat mereka.
3. Membantu anak2 membuat system atas apa yang dihasilkannya
Pertama : ruang waktu yang mencukupi, tempat yang selesa dan bahan yang mencukupi untuk menampung bakat mereka
Kedua : menggilirkan keterlibatan kita kerana ada masa mungkin anak mahu bersendirian membuat kerja mereka dan ada masanya mereka memerlukan kita.
Ketiga : sediakan mereka bilik yang selesa untuk menghasilkan sesuatu
Keempat : memelihara suasana harmoni yang tidak menyekat kebolehan anak2.
4. Menilai hasil kreativiti anak2
Pastikan kita tidak menilai ikut perspektif kita. Tambah pulak kalau kita nih jenis cerewet kan nanti terbantut perkembangan anak2. contoh bila anak boleh kira dari satu hingga sepuluh, kita puji la dan kita bagi ganjaran walaupun dia mengambilk masa untuk mencapai kemajuan itu.
1. Spontan
2. Rasa ingin tahu
3. Tertarik pada hal-hal yang baru
Jika diperhatikan pada tiga perkara tersenarai di atas, mesti kita akan mendapati bahawa semua ciri itu ada pada anak kita. Ke tak perasan? Dari apa yang dinyatakan tu fahamlah kita bahawa semua anak adalah kreatif secara semulajadi tetapi kaedah kita mendidiklah yang boleh menjunamkan kekreatifan anak-anak.So, kenalah reti yang kita mak bapak ni mempertahankan kebolehan diorg.
Soalan di bawah mungkin dapat membantu saya dan semua yang membaca memahami dah berapa jauh kemampuan kita dalam hal nih?
- Adakah kita menerima segala kelebihan dan kekurangan anak dan adakah kita menghargai kelebihannya dan membantu dia mengatasi kelemahannya?
- Adakah kita menyedari bahawa setiap individu adalah unik, tak sama dan tak akan dapat disamakan dengan anak orang lain?
- Tahukah kita bahawa kreativiti tu byk dimensi dan mungkin dimensi kreatif anak kita tak sama dari kita?
- Sudahkah kita mengenalpasti minat dan bakat anak kita satu persatu
- Adakah kita bagi dorongan atas apa yang diorang lakukan atau kita marah diorang pulak?
- Adakah kita memberikan perhatian atas apa yang diorg buat cthnya join sekaki melakukan aktiviti bersama
- Adakah kita sering memperkenalkan perkara2 baru pada mereka? Atau kita lebih rela menyembunyikannya?
- Adakah kita berinteraksi dgn anak2 dgn cara santai atau kita cakap ala2 marah gitu?
- Adakah kita memberi ruang waktu, tempat dan kemudahan dan bahan2 agar anak kita menjadi lebih kreatif?
- Pernahkah kita bagi projek khusus berkaitan dgn minat diorg utk diorg praktikkan kekreatifan mereka?
- Adakah selama ini kita berminat dengan hasil projek mereka atau kita hanya minat dengan proses mereka sahaja?
- Adakah kita menilai hasil tangan mereka dari sudut pandangan kita tanpa menggunakan perspektif penilaian anak2?
- Adakah kita membantu mereka menguatkan lagi kebolehan mereka?
Empat kunci untuk mempertahankan kreativiti anak
1. Membangunkan keperibadian anak dengan kasih sayang
Dengan kasih sayang ibu bapa akan menerima anak seadanya. Jangan memaksa dia menjadi orang lain memandangkan setiap individu adalah unik. Sebagai contohnya saidina Umar r.a dan Abu Bakar r.a. meskipun dilatari latar belakang agama, mereka tetap berbeza. Ibaratnya bintang, semua bintang akan bergemerlapan. Terangnya satu bintang tidak akan gelapkan cahaya bintang yang lain.
Seperti yang kita perhatikan dikalangan sahabat2 Baginda Rasulullah SAW. Mereka semuanya kreatif tapi dimensinya berbeza - alman Al-Farisi mahir dalam perang parit, Umar Bin Khattab mahir dalam tertib lalu lintas, Abu Bakar Ash-Shiddiq mahir dalam ekonomi Islam, Khalid bin Al Walid mahir dalam perang moden dan lain-lain lagi. Masalah orang sekarang adalah seolah2nya kita mahu fotostat kepandaian anak2 jiran kita pada anak kita sedangkan perkara nih mustahilkan?
2. Memberi motivasi dan semangat
Sama seperti kita berpuasa, solat berjemaah bersama2 kenapa tidak melakukan bersama2 untuk aktiviti yang boleh mengembangkan lagi bakat mereka.
3. Membantu anak2 membuat system atas apa yang dihasilkannya
Pertama : ruang waktu yang mencukupi, tempat yang selesa dan bahan yang mencukupi untuk menampung bakat mereka
Kedua : menggilirkan keterlibatan kita kerana ada masa mungkin anak mahu bersendirian membuat kerja mereka dan ada masanya mereka memerlukan kita.
Ketiga : sediakan mereka bilik yang selesa untuk menghasilkan sesuatu
Keempat : memelihara suasana harmoni yang tidak menyekat kebolehan anak2.
4. Menilai hasil kreativiti anak2
Pastikan kita tidak menilai ikut perspektif kita. Tambah pulak kalau kita nih jenis cerewet kan nanti terbantut perkembangan anak2. contoh bila anak boleh kira dari satu hingga sepuluh, kita puji la dan kita bagi ganjaran walaupun dia mengambilk masa untuk mencapai kemajuan itu.
0 comments:
Post a Comment