Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Friday, March 4, 2011

CARA RASULULLAH MAKAN & MINUM

1. Kenapa kita gunakan tangan?

Mengikut cara Rasulullah s.a.w, sebelum baginda makan, baginda akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya, lalu Rasulullah s.a.w akan menghisap garam itu. Kemudian, baru Rasulullah makan makanan tersebut. Mengapa?

Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari tangan kiri. Ini adalah kerana enzim yang ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.


Mengapa Menghisap Garam?

Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yang diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dengan satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah, maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yang paling berkhasiat untuk kita.



Kenapa Garam?

Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan. Mengikut doktor di hospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin mengganggu manusia.




2. Cara Rasulullah Mengunyah

Rasululah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk memboarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproses makanan itu.



3. Membaca Basmalah

Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah SWT, apabila Basmalah dibaca maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.





CARA RASULULLAH MINUM

  • Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram.
  • Jangan kita minum dari bekas yang besar & jangan kita bernafas semasa kita sedang minum. Kerana apabila kita minum dari bekas yang besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita. Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan Carbon Dioxide (CO2) yang apabila bercampur dengan air (H2O), ia akan menjadi H2CO3 iaitu sama dengan cuka. dan menyebabkan air itu menjadi acidic.
  • jangan meniup air yang panas, sebab sama seperti di atas.
  • cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga habis.

0 comments:

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal