Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, December 2, 2009

Memahami Kanak-kanak

Setiap dari kita harus memahami kanak-kanak supaya kita dapat menyatuni mereka dengan lebih tenang dan sesuai dengan fitrah.

Berikut adalah senarai yang dapat saya kumpulkan.

1. Perkembangan kanak-kanak mengikut corak yang boleh dijangka. Corak perkembangan yang sama iaitu dari satu tahap ke satu tahap yang lain iaitu kanak-kanak akan berdiri sebelum berjalan.

2. Kadar kemampuan,kecekapan dan kecepatan perkembangan setiap tahap adalah berbeza walaupun kanak-kanak berada pada tahap yang sama.

3. Kanak-kanak juga berkembang lebih cepat dalam bidang tertentu daripada bidang lain. Sebagai individu mereka juga mepunyai minat, keperluan dan motivasi yang berbeza.

4. Kanak-kanak belajar dengan cara tersusun iaitu dari senang kepada susah dan daripada umum kepada khusus. Mereka minat,ingin tahu dan bersemangat mempelajari dan meneroka perkara baru. Mereka juga tidak takut pada kegagalan dan sering belajar dari kesilapan.

5. Kanak-kanak memerlukan kemahiran sebenar iaitu belajar berinteraksi bermula dengan benda-benda konkrit sebelum kepada yang abstrak.

6. Kanak-kanak belajar melalui bermain secara fitrah kurniaan Allah SWT dan melalui bermain mereka boleh meneroka melalui 5 deria (melihat, mendengar, merasa, menyentuh dan menghidu) yang menjadi lebuhraya ke otak

7. Kanak-kanak sangat suka kepada cerita dan nyanyian terutama yang berkaitan dengan binatang. Cerita dan nyanyian dapat memberi pelbagai mesej berguna kepada kanak-kanak.

8. Mereka sangat bertenaga dan suka bergerak. Oleh itu mereka mempunyai tumpuan yang singkat. Cara pengajaran dan pengajaran mestilah menggunakan bahan dan kaedah mesti menarik. Mereka juga suka kepada warna-warna yang terang.

9. Kanak-kanak suka kepada pujian dan pengukuhan melalui ganjaran. Ini membantu membina keyakinan diri mereka.

10. Perkembangan bahasa mereka masih terhad. Kadang-kadang mereka gagal menyatakan keperluan dan kehendak mereka dengan jelas. Ini membuatkan mereka kecewa dan buat perangai. Cubalah fahami keperluan dan kehendak mereka dan selalulah bercakap dengan mereka untuk meningkatkan perkembangan bahasa.

11. Kanak-kanak suka meniru dan menjadikan orang dewasa disekeliling mereka sebagai role-model.

12. Kanak-kanak juga belajar melalui pengulangan. Jadi untuk menerapkan sesuatu kita perlu mengulang beberapa kali.

13. Kanak-kanak suka meminta kepastian terhadap apa yag mereka ingin lakukan. Sentiasa galakkan mereka membuat pilihan sendiri dan nyatakan sokongan kita.

14. Kanak-kanak suka bergaul dan berinteraksi dengan rakan sebaya. Beri peluang kepada mereka dan elakkan daripada terlalu mengongkong.

15. Kanak-kanak agak egosentrik atau suka mementingkan diri terutama yang berumur dua tahun. Fahamilah dan bantulah mereka untuk belajar berkongsi dan memahami orang lain secara perlahan.

16. Kanak-kanak sangat dekat dengan alam ciptaan Allah. Latihlah mereka memelihara dan menghargai alam sekitar.

17. Kanak-kanak membesar secara natural dalam persekitaran yang sihat, kondusif dan penuh kasih sayang. Ibu bapa harus menjadi pemudahcara dalam meningkatkan perkembangan mereka secara menyeluruh.

Memahami kanak-kanak juga membantu semua ibu bapa dan guru untuk menyediakan persekitaran, memberi rangsangan, motivasi dan pengalaman pembelajaran yang optimum.

Sekian. Wallahua'lam.
--
"Sayangi dan dekatilah anak-anak kita"

0 comments:

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal