Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, December 2, 2009

Manisan Lebah @ Madu

Tengah-tengah saya menulis tentang pemahaman dan kesannya tentang lada dan cili ke atas kesihatan manusia, saya terbaca sebuah buku yang ada tersimpan di dalam khutub khanah di rumah saya yang bertajuk “The Food Pharmacy” yang di tulis oleh Jean Carper pada tahun 1988. Saya juga mencari dan membaca buku ini atas soalan anak saya “Mengapa mama, tiap-tiap kali saya sakit kepala, saya makan Tom Yam pedas dan sakit kepala saya pulih”. Saya telah memberi keterangan ini dalam artikel yang terdahulu dari artikel ini.
Apa itu “Honey” atau Madu. Kami dari Pahang memberi namanya Manisan Lebah. Mengikut Jean Carper manisan telah berjaya merawat penyakit-penyakit yang berasal dari jangkitan bakteria, boleh merawat luka, kudis, kudis buta mengurangkan lelah (asthma) sakit kerongkong dan batuk, boleh mengurangkan stress dan mengatasi masaalah tidak boleh tidur (insomnia) mengurangkan rasa sakit dan cirit birit .
Mengikut cerita sejarah di Egypt , Madu digunakan begitu berleluasa sebagai kita menggunakan aspirin dan panadol pada hari ini. Hippocrates yang terkenal sebagai “The Father of Modern Medicine” pernah mencadangkan menggunakan madu yang di campur dengan air untuk merawat demam. Dalam beberapa hadis Rasulullah S.A.W banyak menggunakan madu sebagai cara merawat penyakit dengan di susuli doa-doa yang tertulis dalam buku “Healing with the Medicine of the Prophet” oleh Imam Ibn Qayyim Al-Janziyah yang banyak menceritakan tentang cara-caranya madu di gunakan oleh Rasulullah .
Dalam, kajian-kajian yang di laksanakan oleh penyelidik-penyelid ik sains hari ini, kisah-kisah ini adalah benar. Madu yang asli adalah satu anugerah Allah kepada manusia kerana ianya adalah ubat mujarab untuk membunuh kuman, membersihkan berbagai fungus dan lain-lain lagi. Di kalangan masyarakat-masyarak at yang dikatakan miskin seperti di Afrika, madu di gunakan hingga sekarang sebagai bahan merawat penyakit.
Pada tahun 1970, seorang penyelidik dan pakar bedah dari England memeranjatkan dunia apabila beliau mengumumkan bahawa beliau menggunakan madu untuk merawat luka selepas pembedahan. Katanya luka yang di rawat dengan madu lebih cepat sembuh. Beberapa kawannya meneruskan penyelidikan dan didapati adalah benar madu boleh membunuh bakteria.
Di Afrika Selatan, pakar penyelidik mendapati madu boleh membunuh bakteria seperti Salmonella, Shigella, E.Coli (yang menyebabkan cirit birit) dan juga Kolera. Apa yang lebih penting jika madu boleh di makan setiap hari bagi menggantikan gula pasir.
Bagaimana madu boleh membunuh bakteria belum diketahui. Ada yang mengatakan madu menyedut air dari bakteria dan dengan itu bakteria mati. Kajian pula di buat untuk megeluarkan gula dari madu tetapi tanpa gulanya madu masih boleh membunuh kuman. Penemuan yang penting ialah bakteria tidak membina “resistance” kepada madu seperti wujud sekiranya kita sering makan antibiotic seperti streptomycin, achromycin dan lain-lain.
Kalau kita fikirkan macam tidak percaya madu boleh memulihkan lelah atau asthma. Kata pakar penyelidik dalam madu ada “pollen” dan dengan makan madu “pollen” ini telah berjaya macam suntikan BCG, dan yang menyebabkan “pollen” itu boleh membina sedikit-sedikit daya ketahanan yang baik yang mampu mengatasi alahan itu. Demikian juga mungkin caranya madu mengatasi demam yang disebabkan oleh bakteria.
Kajian yang di jalankan di MIT (Massachusetts Institutes of Technology) menunjukkan bahawa glukos dalam madu mampu mengeluarkan “Serotonin” dan jika di minum sebelum tidur boleh membantu mengatasi masalah susah tidur atau insomnia.
Tetapi para penyelidik memberi amaran jangan memberi madu kepada anak kecil di bawah satu tahun kerana dalam madu ada sejenis benih bakteria yang boleh menyebabkan satu penyakit nama “Botulism” kerana system ketahanan anak kecil yang belum matang dan boleh menyebabkan penyakit.
Cubalah madu lebah, atau manisan lebah tetapi yang asli. Ada petua yang boleh mengesan sama ada manisan itu asli. Botol-botol manisan itu di letakkan dalam peti ais dan gula yang telah di campur akan turun ke bawah botol. Jangan goncang botol itu dan tuangkan manisan ke dalam botol lain dan buang gula yang di bawah. Cubalah, Insya’ Allah.
ARTIKEL OLEH :
Dato’ Dr. Noor Laily bte Dato’ Abu Bakar
Institut Pembangunan Keluarga dan Kanak-kanak NURY

0 comments:

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal