Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, November 25, 2009

KECERDASAN EMOSI - Cedera Otak I


Anak Yang Cedera Otaknya dan Perkaitan Dengan Emosi.



" Anak yang tidak mampu menggunakan akalnya kerana otaknya cedera, akan sentiasa dikawal oleh emosi dan nafsunya. Dengan itu, setiap hari anak yang cedera otaknya tidak dipulihkan, ibu bapanya akan hilang satu hari untuk kemungkinan anak itu boleh dipulihkan.." (NURY)



KECEDERAAN OTAK
(anak yang dikatakan membangun mengikut perkembangan yang perlahan-yang kadangkala ada ibubapa menganggapkan anak itu "malas" atau "degil").

3 masalah yang dikaitkan dgn kecederaan otak :
  1. Dyslexia
  2. Dyslaterality
  3. Integrasi
kesemua masalah ini boleh membawa kepada kecederaan emosi.
Anak ini kita lihat anak "biasa", tetapi mengalami tekanan emosi oleh kerana kecederaan otaknya dan sering gagal.



1. DYSLEXIA
  • Dyslexia Penglihatan
  • Dyslexia Pendengaran


Dyslexia Penglihatan

"Anak saya terlalu lembab, susah faham dan sekiranya faham senang lupa... Gurunya telah membincangkan perangainya di dalam bilik darjah beberapa kali dengan kami suami isteri. Katanya, Halim tidak boleh duduk diam. suka mengacau kawan-kawan - cubit sana, cubit sini dan kakinya mesti bergerak tidak berhenti mencari mangsanya- di depan, di belakang, di kiri, di kanan... Halim sering di hukum. Di seluruh badannya, saya lihat lebam di sana sini. Saya perhatikan tulisannya amat susah nak di baca dan kadang-kala terbalik.

Saya telah membawa dia berjumpa beberapa pakar. Saya diberitahu anak saya ini ada masalah Dyslexia Penglihatan. Mengikut apa yang diketahui tentang Dyslexia, keadaan ini tidak ada ubatnya. Beberapa pakar yang telah kami temui hanya menasihatkan supaya bersabar kerana keadaan ini akan beransur pulih sedikit demi sedikit.

Kami mengesan masalah Halim apabila dia mula masuk ke sekolah Tadika pada umurnya 5 tahun. sekarang Halim berumur 11 tahun. kami telah menunggu 6 tahun. Berapa lama lagikan harus kami tunggu...."



Halim sebenarnya mengalami masalah kecederaan otak yang menyebabkan Halim tidak boleh menumpukan penglihatannya. Ini bermakna salah satu matanya juling. Di dalam keadaan ini, maklumat cahaya yang diterimanya tidak tepat dan biasanya terbalik. Dengan itu, Halim akan melihat 'b' sebagai 'd' , 'p' sebagai 'q' dan seterusnya.

Kebanyakan ibubapa hanya dapat mengesan masalah ini apabila anak dihantar ke Tadika, atau masuk sekolah. Ada anak yang mengalami masalah ini boleh membaca, tetapi apabila mata sudah letih, perkataan yang dilihat akan mula bertindih-tindih atau melompat-lompat. selepas mungkin 3-5 minit membaca, anak akan mula terasa pening dan akan terus berhenti membaca, meninggalkan bukunya.


Anak-anak ini sering merasa hampa, geram atau hiba kerana gagal melaksanakan tugasan yg diberi. Ini akan menyebabkannya berada dalam keadaan tertekan dan itu akan menjadikannya anak hyperaktif - usik sana sini, mengacau kawan2. keadaan ini jika dibiarkan, akan mencederakan emosi anak itu dan dia akan kehilangan keyakinan diri dan maruah diri dan akhirnya, bukan sahaja tidak boleh belajar, tetapi akan termasuk di dalam golongan anak yang dikatakan "jahat" dsb..




** keadaan ini kalau dapat dikesan awal, masih dapat diperbaiki. diikuti dgn program memulihkan kecederaan otaknya seperti menjulur, merangkak dan berlari secara konsisten setiap hari.. dan mengelakkan makanan yg menyebabkan alahan (gula pasir, coklat, susu lembu, ais krim, tepung gndum )..

point ini akan diterangkan dgn lebih lanjut nnti..

0 comments:

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal