Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, November 25, 2009

KECERDASAN EMOSI - Cedera Otak II

DYSLEXIA PENDENGARAN


" Anak saya pun begitu juga, terlalu hiperaktif dan ada masanya terlalu diam. Apabila saya panggil dia, dia jarang sekali menyahut sungguhpun saya tahu dia boleh mendengar. Kalaulah dia menyahut, dia sering minta saya menybut beberapa kali perkara yang saya perkatakan dan sering meminta saya jangan cepat sangat bercakap. Ada juga masanya dia melakukan perkara yang berlainan denan apa yang saya suruh dia buat. Di sekolah pula, Ikmal sering dihukum oleh gurunya kerana suka mengacau kawan dan tidak memberi tumpuan di dalam kelas."


Anak ini mengalami masalah Dyslexia Pendengaran.
Sekiranya ada kecederaan di peringkat otak atau dalam sebelah telinga, maka maklumat yang diterima oleh otak tidak tertumpu, kadang-kadang terbalik atau anak itu tidak mendengar perkataan yang akhir - hanya yang awal sahaja atau perkataan itu bercampur aduk.

Jadi, frasa yang berbunyi ; " Pergi ambil buku", mungkin didengar oleh anak "pergi" atau ambil sahaja atau terbalik "buku ambil pergi". Respon yang seperti ini akan menyebabkan anak diberi nama 'degil' atau 'bodoh' atau sering 'tercengang-cengang' atau dia sering gagap.



Apakah yang ibu bapa boleh buat untuk mengatasi masalah ini?

  • Menurut kajian yang dibuat oleh NURY, sebab utama anak menghidapi masalah ini ialah alahan makanan:
- anak alah apabila dia suka makanan yang dia amat suka makan dan mesti makan setiap hari. Sekiranya tidak dapat, akan menyebabkan anak itu menangis dan memberontak. Biasanya, anak alah pada makanan susu lembu, tepung gandum, makanan yg mengandungi coklat dan yang mengandungi gula.

  • Antara fakta penting dan selain daripada alahan ialah, kurangnya anak itu diberi peluang menjulur dan merangkak kerana anak banyak didukung atau diletakkan di dalam buai atau di dalam walker:
- bagi anak kecil, tentukan anak itu cukup menjulur dan merangkak. dan bagi anak yang telah berjalan tetapi masih juling juga atau ada masalah pendengaran atau penglihatan, mulakan program menjulur dan merangkak sekeluarga.

  • Antara sebab yang penting juga ialah telinga anak tersumbat dengan tahi telinga kering atau oleh jangkitan yang menyebabkan nanah telinga, hasil jangkitan kerongkong waktu kecilnya yang juga dikaitkan dgn alahan.
- dengan itu, anak kecil di bawah usia 6 tahun, haruslah diperiksa oleh pakar telinga secara rutin supaya perkara2 ini dapat dielakkan.

0 comments:

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal