Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, November 25, 2009

Pembelajaran Anak

Anak Belajar Dari Kehidupannya:
  • Jika anak hidup dengan cemuhan, ia belajar mengutuk
  • Jika anak hidup dengan keganasan, ia belajar melawan
  • Jika anak hidup dengan ejekan, ia belajar menjadi pemalu
  • Jika anak hidup dengan malu, ia belajar berasa bersalah
  • Jika anak hidup dengan tolak ansur, ia belajar menjadi penyabar
  • Jika anak hidup dengan dorongan dan rangsangan, ia belajar menjadi yakin
  • Jika anak hidup dengan pujian, ia belajar untuk menghargai
  • Jika anak hidup dengan adil, ia belajar keadilan
  • Jika anak hidup dengan keselamatan, ia belajar untuk mempercayai
  • Jika anak hidup dengan penerimaan, ia belajar menyukai dirinya
  • Jika anak belajar dengan keredhaan dan persahabatan, ia belajar mencari cinta dan kasih sayang di dalam dunia dan menyediakan dirinya untuk akhirat.
Read rest of entry

KECERDASAN EMOSI - Cedera Otak II

DYSLEXIA PENDENGARAN


" Anak saya pun begitu juga, terlalu hiperaktif dan ada masanya terlalu diam. Apabila saya panggil dia, dia jarang sekali menyahut sungguhpun saya tahu dia boleh mendengar. Kalaulah dia menyahut, dia sering minta saya menybut beberapa kali perkara yang saya perkatakan dan sering meminta saya jangan cepat sangat bercakap. Ada juga masanya dia melakukan perkara yang berlainan denan apa yang saya suruh dia buat. Di sekolah pula, Ikmal sering dihukum oleh gurunya kerana suka mengacau kawan dan tidak memberi tumpuan di dalam kelas."


Anak ini mengalami masalah Dyslexia Pendengaran.
Sekiranya ada kecederaan di peringkat otak atau dalam sebelah telinga, maka maklumat yang diterima oleh otak tidak tertumpu, kadang-kadang terbalik atau anak itu tidak mendengar perkataan yang akhir - hanya yang awal sahaja atau perkataan itu bercampur aduk.

Jadi, frasa yang berbunyi ; " Pergi ambil buku", mungkin didengar oleh anak "pergi" atau ambil sahaja atau terbalik "buku ambil pergi". Respon yang seperti ini akan menyebabkan anak diberi nama 'degil' atau 'bodoh' atau sering 'tercengang-cengang' atau dia sering gagap.



Apakah yang ibu bapa boleh buat untuk mengatasi masalah ini?

  • Menurut kajian yang dibuat oleh NURY, sebab utama anak menghidapi masalah ini ialah alahan makanan:
- anak alah apabila dia suka makanan yang dia amat suka makan dan mesti makan setiap hari. Sekiranya tidak dapat, akan menyebabkan anak itu menangis dan memberontak. Biasanya, anak alah pada makanan susu lembu, tepung gandum, makanan yg mengandungi coklat dan yang mengandungi gula.

  • Antara fakta penting dan selain daripada alahan ialah, kurangnya anak itu diberi peluang menjulur dan merangkak kerana anak banyak didukung atau diletakkan di dalam buai atau di dalam walker:
- bagi anak kecil, tentukan anak itu cukup menjulur dan merangkak. dan bagi anak yang telah berjalan tetapi masih juling juga atau ada masalah pendengaran atau penglihatan, mulakan program menjulur dan merangkak sekeluarga.

  • Antara sebab yang penting juga ialah telinga anak tersumbat dengan tahi telinga kering atau oleh jangkitan yang menyebabkan nanah telinga, hasil jangkitan kerongkong waktu kecilnya yang juga dikaitkan dgn alahan.
- dengan itu, anak kecil di bawah usia 6 tahun, haruslah diperiksa oleh pakar telinga secara rutin supaya perkara2 ini dapat dielakkan.
Read rest of entry

KECERDASAN EMOSI - Cedera Otak I


Anak Yang Cedera Otaknya dan Perkaitan Dengan Emosi.



" Anak yang tidak mampu menggunakan akalnya kerana otaknya cedera, akan sentiasa dikawal oleh emosi dan nafsunya. Dengan itu, setiap hari anak yang cedera otaknya tidak dipulihkan, ibu bapanya akan hilang satu hari untuk kemungkinan anak itu boleh dipulihkan.." (NURY)



KECEDERAAN OTAK
(anak yang dikatakan membangun mengikut perkembangan yang perlahan-yang kadangkala ada ibubapa menganggapkan anak itu "malas" atau "degil").

3 masalah yang dikaitkan dgn kecederaan otak :
  1. Dyslexia
  2. Dyslaterality
  3. Integrasi
kesemua masalah ini boleh membawa kepada kecederaan emosi.
Anak ini kita lihat anak "biasa", tetapi mengalami tekanan emosi oleh kerana kecederaan otaknya dan sering gagal.



1. DYSLEXIA
  • Dyslexia Penglihatan
  • Dyslexia Pendengaran


Dyslexia Penglihatan

"Anak saya terlalu lembab, susah faham dan sekiranya faham senang lupa... Gurunya telah membincangkan perangainya di dalam bilik darjah beberapa kali dengan kami suami isteri. Katanya, Halim tidak boleh duduk diam. suka mengacau kawan-kawan - cubit sana, cubit sini dan kakinya mesti bergerak tidak berhenti mencari mangsanya- di depan, di belakang, di kiri, di kanan... Halim sering di hukum. Di seluruh badannya, saya lihat lebam di sana sini. Saya perhatikan tulisannya amat susah nak di baca dan kadang-kala terbalik.

Saya telah membawa dia berjumpa beberapa pakar. Saya diberitahu anak saya ini ada masalah Dyslexia Penglihatan. Mengikut apa yang diketahui tentang Dyslexia, keadaan ini tidak ada ubatnya. Beberapa pakar yang telah kami temui hanya menasihatkan supaya bersabar kerana keadaan ini akan beransur pulih sedikit demi sedikit.

Kami mengesan masalah Halim apabila dia mula masuk ke sekolah Tadika pada umurnya 5 tahun. sekarang Halim berumur 11 tahun. kami telah menunggu 6 tahun. Berapa lama lagikan harus kami tunggu...."



Halim sebenarnya mengalami masalah kecederaan otak yang menyebabkan Halim tidak boleh menumpukan penglihatannya. Ini bermakna salah satu matanya juling. Di dalam keadaan ini, maklumat cahaya yang diterimanya tidak tepat dan biasanya terbalik. Dengan itu, Halim akan melihat 'b' sebagai 'd' , 'p' sebagai 'q' dan seterusnya.

Kebanyakan ibubapa hanya dapat mengesan masalah ini apabila anak dihantar ke Tadika, atau masuk sekolah. Ada anak yang mengalami masalah ini boleh membaca, tetapi apabila mata sudah letih, perkataan yang dilihat akan mula bertindih-tindih atau melompat-lompat. selepas mungkin 3-5 minit membaca, anak akan mula terasa pening dan akan terus berhenti membaca, meninggalkan bukunya.


Anak-anak ini sering merasa hampa, geram atau hiba kerana gagal melaksanakan tugasan yg diberi. Ini akan menyebabkannya berada dalam keadaan tertekan dan itu akan menjadikannya anak hyperaktif - usik sana sini, mengacau kawan2. keadaan ini jika dibiarkan, akan mencederakan emosi anak itu dan dia akan kehilangan keyakinan diri dan maruah diri dan akhirnya, bukan sahaja tidak boleh belajar, tetapi akan termasuk di dalam golongan anak yang dikatakan "jahat" dsb..




** keadaan ini kalau dapat dikesan awal, masih dapat diperbaiki. diikuti dgn program memulihkan kecederaan otaknya seperti menjulur, merangkak dan berlari secara konsisten setiap hari.. dan mengelakkan makanan yg menyebabkan alahan (gula pasir, coklat, susu lembu, ais krim, tepung gndum )..

point ini akan diterangkan dgn lebih lanjut nnti..
Read rest of entry

Tuesday, November 24, 2009

Mengajar Anak Menipu

Menipu, kenapa anak menipu dan dari mana ia belajar menipu. Ini satu persoalan yang kita perlu bincangkan bersama dan perlu kita ambil perhatian.
KENAPA ANAK MENIPU?
Anak mula menipu kerana sebab-sebab tertentu. Di antaranya ialah:
  • Kerana takut tidak diterima (disapproval)
  • Kerana takut menghampakan orang lain, lebih-lebih lagi ibu dan ayah, atuk dan nenek
  • Kerana takut dihukum, dimarahi dan sebagainya
Situasi seperti ini mungkin sering berlaku;
“Adi, jangan la menangis sayang. Ibu dan Ayah hendak pergi kerja. Sekarang senyum dan tinggal baik-baik. Emak dan ayah suka dan sayang ada Adi kalau senyum macam ini.”
Jika ini diulang setiap kali Ibu dan ayah hendak pergi ke mana-mana sahaja tanpa membawa Adi bersama, Adi akan membuat keputusan;
  • Untuk mendapatkan kasih sayang Ibu dan Ayah, saya mesti berhenti menangis dan senyum.
  • Menangis adalah tanda lemah dan akan menyebabkan ibu dan ayah marah. Dengan itu, saya tidak akan menangis.
Adi tidak menangis lagi sungguhpun kadang kala sebak menahan perasaannya tetapi takut untuk menangis. Dia juga akan memaksa dirinya senyum walaupun ia tidak merasa ingin tersenyum dan dengan ini dia telah mula menipu.
Cara yang lebih baik ialah dengan ibu dan ayah menerangkan situasi dengan jelas dan tepat kepada anak
“Sayang, ibu dan ayah hendak pergi kerja. Adi kecil lagi dan dengan itu tidak dibenarkan mengikut emak dan ayah bekerja. Adi tinggal di rumah dan boleh bermain, boleh makan, boleh baca buku, dan juga boleh tidur. Nanti, jam 6 atau 7, Insya Allah, ibu dan ayah akan pulang.”
Dengan kata-kata begini, ucapkan salam dan ajar anak bersalam dan menyambut ucap salam itu. Cium dan peluk ia dengan khusyuk dan terus pergi tanpa menyebut “Jangan menangis, senyumlah sedikit” dan lain-lain.
Mungkin bagi kita, ibu dan ayah, adalah berat untuk meninggalkan anak yang sedang menangis. Anak menangis itu sekejap sahaja, lepas kita pergi, dia akan pulih dan sekiranya orang yang menjaga itu baik, terlatih dan sabar, anak akan terus merasa selamat dengannya.
Ibu dan ayah juga perlu membiasakan balik menemui anak secepat yang boleh. Jangan berlengah-lengah ke tempat lain. Jika terlambat oleh sebab perkara-perkara atau situasi yang tidak dapat dielakkan, eloklah menelefon anak dahulu atau memberitahunya sebelum meninggalkannya pada waktu pagi tadi.
Jika terlambat, jangan membiasakan membeli barang atau makanan sebagai hadiah untuk menggantikan kita. Jika kita mungkir janji dengan cara yang tidak kita sedari, kita juga telah mengajar anak kita menipu.
Situasi seterusnya; “Ain, sayang adik tak?” Ibu bertanya kepada anaknya yang berusia tiga tahun dan meletakkan adiknya yang berusia satu bulan ke atas riba kakaknya. “Tak sayang.” Jawab Ain menolak adiknya. “Eh, berdosa Ain tak sayang adik. Ain mesti sayang adik tau. Adik ini pun anak ibu juga”. Ibu Ain menjawab agak serius dan dukacita.
Apabila ini diperkatakan setiap hari dan apabila Ain memahami jawapannya tidak menggembirakan emaknya, dia akan membuat keputusan “saya akan jawab apa yang ibu mahu saya jawab” tetapi di dalam otak kecilnya masih berkata “tak sayang”.
Ini bermakna apabila Ain ditanya lagi soalan itu, dia akan menjawab “ Tentulah sayang ibu” tetapi sebenarnya dia belum lagi rasa sayang kepada adiknya dan ini bermakna dia telah mula menipu.
Bagaimana pula berhadapan dengan situasi ini.
Ain seharusnya telah diberitahu tentang ketibaan adiknya sejak dari dalam kandungan lagi. Ain juga digalakkan bercakap dan berhubung dengan adiknya dari dalam kandungan lagi. Malahan Ain boleh diberi penghormatan bersama-sama mencadangkan nama adiknya. Pendekatan bonding dengan adiknya ini boleh dibuat setiap hari.
Sekiranya ibu akan bersalin di hospital atau di klinik, Ain mestilah diberitahu tujuan ibunya ke hospital, di mana ibu akan melahirkan adik serta aan membawa adik itu pulang ke rumah.
Adalah baik jika pergi ke klinik atau hospital yang membenarkan suami dan anak-anak lain berada bersama semasa ibu hendak melahirkan anaknya. Dengan cara ini, Ain dapat ditemukan dengan adik barunya, sebaik sahaja adik dilahirkan.
Ain juga boleh bersama mengambil bahagian, membuat apa sahaja persediaan untuk menerima adik barunya seperti memilih baju, lampinnya, dan lain-lain lagi. Ain juga boleh mengambil bahagian menjaga adiknya seperti pergi mengambil lampin adik atau membantu menyapukan krim dan lain-lain.
Sambil ibu sibuk dengan adik baru, aktiviti Ain membaca, menulis, dan membuat sesuatu mesti diteruskan supaya Ain tidak rasa ketinggalan. Ayah juga perlu memainkan peranan membantu ibu.
Sekiranya ibu dan ayah menyediakan Ain sepenuhnya untuk menerima adik, persoalan “Sayang adik tak?” tidak perlu dilafazkan kerana ibu dan ayah sudah yakin Ain sayangkan adiknya.
Itu adalah dua situasi harian yang biasa dilalui tetapi kita tidak sedar ianya dapat menanamkan bibit-biti penipuan dalam pemikiran anak-anak. Berhati-hatilah dalam berkata-berkata dalam kehidupan kita seharian kerana mungkin secara tidak sengaja, kita telah mengajar anak kita menipu.


Dato' Dr. Norlaily bte Dato' Abu Bakar
Institut Pembangunan Keluarga dan Anak-anak NURY.


Read rest of entry

Friday, November 20, 2009

Khasiat Air

Berikut adalah hasil kajian tentang Khasiat Air adalah untuk dijadikan amalan harian kita dan anak-anak.

PEMAHAMAN2 ASAS

Elok jika kita sama-sama menyedari bahawa tubuh badan kita yang zahir (“physical”) termasuk otak dan sistem saraf manusia dibina dengan jutaan sel (75 trillion). Setiap satu memerlukan makanan, oksigen, mengalami proses penghazaman, pembuangan, pembinaan, dan mati.


SEL-SEL OTAK & CARA-CARA IA BERFUNGSI

“Sel-sel itu dibina, hidup, berfungsi, makan, perlu dibersihkan ...” Sel-sel wujud dan berfungsi sebagai organ-organ yang hidup dan mempunyai jentera-jentera yang mutlak. Mereka memerlukan bahan pembinaan (protin atau asid amino dan lemak), bahan tenaga (glukos dan oksigen), bahan ‘pelincir’ dan ‘katalisator’ (enzim, co-enzim, vitamin, zat galian, dll.), bahan penghantar dan pembesar (hormon, asid nitric), dan air serta suhu yang tepat.
Bahan-bahan dibekalkan melalui proses penukaran di sempadan darah dengan sel (blood-brain barrier) dan digunakan melalui proses-proses receptor-transfer bagi sel-sel badan, dan melalui synapse-transfer bagi sel-sel otak-saraf di mana tindakan-tindakan yang terlibat di dalam proses transmissi dan rangkaian berlaku.
Bahan-bahan ini juga mesti wujud dan hadir dalam sukatan, pati kepekatan, campuran dan jenis yang tertentu pada setiap detik. Ia juga mengambil kira fungsi-fungsi yang perlu dilakukan berdasarkan stimulasi atau desakan yang timbul pada detik-detik waktu itu. Jika faktor-faktor ini tidak wujud, fungsi-fungsi yang dihasilkan tidaklah mempunyai kekesanan yang sempurna.
Dalam semua proses-proses ini, AIR merupakan bahan yang amat penting selaku transport system dan landasan kimia (chemical base) memandangkan sel-sel berfungsi dalam bentuk proses-proses kimia dan elektrik. Oleh sebab-sebab ini dan keterangan berikut, AIR amatlah penting, dan kita perlu memenuhi keperluannya.

‘AIR’ ITU MAKANAN & PENAWAR



Sel-sel dan tisu-tisu dalam badan kita memerlukan AIR untuk :

1. Proses penghadaman
2. Mengangkut zat makanan dan oksigen ke sel-sel
3. Mengangkut dan membuang bahan-bahan racun
4. Menyejukkan suhu badan
5. Melembutkan dan melincirkan sendi-sendi
6. Memecahkan lemak dan mengangkut atau membuangnya


Jika bekalan AIR berkurangan, masalah-masalah berikut akan timbul:

1. Darah bertambah pekat dan alirannya akan terganggu
2. Bila pekat, sel-sel immune mengalami kesukaran bergerak dan memerlukan lebih banyak tenaga.
Akibatnya, sistem ketahanan (“immune system”) tergugat.
3. Bahan-bahan racun dalam badan tidak dapat dialirkan keluar
4. Organ-organ tidak cukup air untuk disiram (atau ‘flush’)
5. Masalah batu karang mudah timbul
6. Lemak mudah terlekat di tisu-tisu: akibatnya - mudah gemuk
7. Otot-otot bertambah lembek dan tidak kental atau kuat
8. Proses dan mutu penghadaman akan merosot
9. Bahan-bahan makanan yang tidak dihadam menjadi busuk
10. Kelebihan racun yang tidak dibuang menggugat sel-sel
11. Kerana sel-sel tergugat, kelebihan air akan bertakung
12. Vitamin, zat galian dan enzim-enzim lain tidak dapat diproses dan tidak dapat disalurkan ke sel-sel
dan tisu-tisu.


SISTEM IMMUNE & KESELAMATAN BUAH PINGGANG

Anak kita pernah makan makanan yang mengandungi banyak gula atau garam. Banyak juga makanan yang mengandungi karbohidrat (potato chips, french fries, dsb). Makanan-makanan seperti ini membuat darah bertambah pekat. Ia menggugat perjalanan sel-sel immune yang bertugas membunuh bakteria atau virus. Kesannya: sistem ketahanan menjadi lemah.
Lebih dari itu, hal-hal ini membuat buah pinggang perlu bekerja lebih kuat (oleh sebab terpaksa memproseskan darah yang bertambah pekat) dan ini labat-laun memecahkan tubules dalam buah pinggang yang diperlukan untuk menapis. Jika tubules rosak, proses tapisan akan tergendala. Banyak problem … kidney failure … dialysis .. dll.
Anak juga tidak digalakkan minum mineral water kerana (selain dari harga yang mahal) mineral yang berlebihan menimbulkan masalah yang serupa kepada buah pinggang dan tubules-nya.


KEPERLUAN AIR SETIAP HARI



* Dewasa memerlukan 8-15 gelas air sehari; bagi anak … 8-10.
* Jika bersenam atau semasa cuaca panas, air ditambah 13-14 gelas sehari
* Bagi orang-orang yang berat badannya berlebihan, tambahan diperlukan setiap hari, iaitu 1 gelas
ditambah bagi setiap 10-11kg berat badan yang berlebihan.


JANGAN MAKAN BERULAMKAN AIR



Kami juga galakkan anak minum sebelum atau selepas makan. Jangan minum semasa makan kerana air akan mencairkan asid yang diperlukan untuk penghadaman. Jika makanan tidak lengkap dipecahkan oleh asid, ia menjadi “pekasam”, busuk dan sumber pembiakan bakteria.


ADAB & SUNNAH



Kita juga perlu menjaga adab meminum dengan Basmallah, sedikit-dikit, jangan teguk sekali gus, dan peganglah gelas dengan tangan kanan.



Wallahu`alam bissawab


Mansor Haji Sukaimi
Konsultan NURY



Read rest of entry

Thursday, November 19, 2009

Sentuhan Papa Belaian Mama

Terbitan : Tinta Ori
Harga : RM 12.00

~ buku ini mengandungi tip-tip mudah yang sangat praktikal utuk membentuk perkembangan anak-anak sejak kecil.


Isi kandungan :

  • Anak lelaki sbg pelindung
" Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaun wanita kerana Allah telah melebihkan
sebahagian mereka (kaum lelaki) atas sebahagian yang lain(kaum wanita) dan kerana
mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harga mereka."
(surah an-Nisa' : 34)
  • mendekati Anak-anak & buat mereka rasa istimewa
  • Kadang kala kanak-kanak tidak suka kejutan
"Sebagai ibubapa, kita selalu merasakan kita memiliki authority terhadap anak-anak. Jadi,
banyak perkara yang kita lakukan tidak mendapat kebenaran atau kelulusan mereka."
  • Ciuman dan pelukan penawar
"Anak-anak memerlukan kekuatan bagi bersandar, memerlukan dada sebagai tempat
menangis dan memerlukan contoh bagi dipelajari."
  • Usahawan kecil
  • Kemahiran manipulasi
" Semua kanak-kanak dilahirkan kreatif. Ibubapalah yang membunuh ataupun
menggalakkan kanak-kanak itu mengekalkan sikap itu sehingga dewasa."
  • Suburkan minat anak
  • Buka dan Tutup
  • "I want to marry you mum"
  • Air pasang pagi
  • Timang tinggi-tinggi
" Menimang anak semasa bayi sangat baik untuk membina daya imbangan, gerak geri dan
koordinasi sistem pertuturan, gerak geri jari halus dan membina otot-otot."
  • Congkak dan matematik
  • Tabung orang miskin
  • Serulah nama anak-anak dgn nama yg baik
"Nama yang baik lebih berharga dari rupa yang cantik."
  • Had dan peraturan
"Kanak-kanak adalah ibarat simen basah. Setiap yang jatuh ke atasnya pasti memberikan
kesan."
  • Siakap senohong gelama ikan duri
  • Persaingan adik-beradik
  • Ayah sebagai pembentuk disiplin anak
  • Teknik-teknik mengawal amukan
~ Seisi keluarga mesti sepakat dan tegas dalam menangani masalah mengamuk ini. Jangan
pula ibu tegas tapi ayah tidak atau sebaliknya. Ini tidak membantu anak untuk berubah.
  • Seimbang
  • Penutup
- Doa itu senjata org mukmin.
- antara doa2 yang terkandung ialah :
  1. doa untuk membantu anak mudah belajar
  2. doa untuk mendapat zuriat yang baik
Read rest of entry
Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal