Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, September 30, 2009

Penjagaan Gigi Anak

Jaga gigi sejak bayi lagi.

BARISAN gigi yang cantik, kemas, putih dan berseri sebenarnya harus dijaga sejak bayi lagi. Pakar pergigian, Klinik Pergigian Halizah, Dr. Halizah Hashim berkata, kebanyakan ibu bapa memandang remeh cara dan tahap penjagaan gigi anak-anak, ini semua kerana kurangnya pendedahan terhadap kaedah penjagaan gigi.Menurut beliau, pembentukan gigi sebenarnya bermula di peringkat janin iaitu semasa kandungan berusia lima dan enam bulan.
Gigi susu atau gigi yang akan berganti akan tumbuh. Biasanya kesemua 20 batang gigi susu akan tumbuh pada pada umur tiga tahun.Oleh itu, pengambilan makanan oleh ibu terutama kalsium ketika mengandung adalah penting kerana ia akan mempengaruhi pembentukan gigi pada janin itu sendiri.
Sebaik sahaja anak tumbuh gigi pada peringkat bayi, ibu bapa perlu mempunyai tabiat membersihkan gigi bayi dengan menggunakan tuala basah atau kain lembut, katanya.Beliau juga menyarankan ibu bapa supaya membersihkan gusi bayi menggunakan tuala basah dan lembut selepas bayi selesai menyusu.Langkah ini bertujuan untuk mengelak sisa susu tertinggal di dalam mulut dan seterusnya terbentuk karies gigi, jelasnya.
Dr. Halizah memberitahu, gigi kekal yang kita miliki hari ini sebenarnya bermula daripada gigi susu yang tumbuh pada usia enam bulan. Beliau juga memberitahu setiap gigi ada jadual pertumbuhan yang berbeza di mulai dengan gigi hadapan sebelum gigi di bahagian lain. Justeru itu, amat penting ibu bapa mengajar anak mengenai penjagaan gigi sejak kecil. Ajar anak-anak menggosok gigi mengikut jadual setiap pagi dan malam. Pastikan juga ibu bapa menjaga gigi dan jika boleh lakukan bersama anak-anak, jelasnya.
Menurut Dr. Halizah, selalunya gigi susu kanak-kanak akan penuh apabila umur mereka menjangkau usia setahun lebih hingga tiga tahun. Ketika itu anak-anak boleh diajar untuk menggunakan berus gigi yang lembut untuk menggosok gigi. Tip berjumpa doktor gigi kepada anak-anak :
* Seawal usia dua tahun, ibu bapa disaran membawa anak berjumpa doktor gigi walaupun tiada masalah. Jangan menunggu sehingga sakit kerana akan meninggalkan pengalaman ngeri anak terhadap doktor.
* Lawatan pertama itu cukup sekadar pemeriksaan dan membiasakan anak-anak untuk berkenalan dengan doktor gigi.
* Lawatan berikutnya selepas enam bulan untuk melihat kerosakan gigi. Jadikan lawatan ke doktor gigi sebagai family outing. Rasa gerun pada doktor gigi akan hilang dengan sendirinya apabila dipupuk sejak kecil.
* Galakkan anak minum air kosong selepas menyusu badan atau susu botol.
* Jika anak makan makanan manis, ajar mereka bersihkan gigi selepas itu.
* Elakkan memberi anak air yang manis dalam botol ketika hendak tidur.
* Ubat-ubatan untuk kanak-kanak selalunya mengandungi gula. Cuba minta ubat yang kurang gula, Jika tidak berikan air kosong selepas mengambil ubat untuk membersihkan gula yang terlekat di celah-celah gigi.
* Jangan biarkan anak-anak tertidur dengan puting susu masih di mulut kerana ia akan menyebabkan karies gigi.
Read rest of entry
Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal