Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, July 8, 2009

Kolina

Selalunya, dalam iklan susu formula anak-anak di tv, kita selalu dengar perkataan kolina. Apa itu kolina dan apa kepentingannya kepada tumbesaran kanak-kanak?



Khasiat kolina penting untuk kanak-kanak
Oleh Yooga Rani Murugiah

RAMAI tahu selain kandungan protein dan asid folik yang tinggi, khasiat zat seperti asid dokosaheksenoik (DHA) dan asid arakidonik (ARA) amat penting dalam proses tumbesaran bayi dan kanak-kanak. Kedua-dua elemen ini tidak boleh dinafikan mempunyai seribu kebaikan pada perkembangan otak dan seluruh anggota badan.

Sungguhpun pengambilan DHA dan ARA diberikan penekanan tinggi, tetapi kurang yang menyedari ada ramuan khasiat lain seperti kolina yang harus diberi keutamaan dalam pemakanan seimbang bayi. Laporan Institut Perubatan Amerika Syarikat mendapati, kandungan kolina yang tinggi dalam diet pemakanan ibu dan bayi dapat membantu meningkatkan kadar imunisasi tubuh melawan penyakit selain merangsang perkembangan otak si kecil.

Dalam kajian yang dilakukan Ketua Jabatan Nutrisi dan Perubatan Awam di Universiti North Carolina, Chapel Hill, Profesor Steven Zeisel, menunjukkan pengambilan kolina yang secukup mampu mengurangkan tahap kolesterol selain mengatasi kerosakan saraf.

Katanya, kolina adalah komponen diet yang diperlukan sel untuk berfungsi dengan baik. Nutrien itu membantu struktur sel membran dengan mempengaruhi perkembangan otak, kesihatan kardiovaskular, pertumbuhan semula dan fungsi hati. Bukan saja bayi dan kanak-kanak, ibu hamil atau yang sedang menyusu, secara umumnya setiap manusia memerlukan kandungan kolina yang cukup bagi mengekalkan tahap kesihatan yang sempurna.

Kolina amat berkait rapat dengan vitamin B dan asid folik. Kedua-duanya zat nutrisi itu memerlukan antara satu sama lain. Jika anggota tubuh kekurangan asid folik, maka kita perlu melebihkan pengambilan kolina.

"Kolina banyak diperoleh dalam diet protein. Lebih-lebih lagi kandungan kolina dalam makanan seperti susu, telur, hati ayam, kekacang, soya, taufu dan roti amat tinggi. Di samping protein, pemakanan yang seimbang juga perlu diamalkan. Ini kerana diet yang betul tidak saja menentukan bayi anda menikmati tahap kolina yang optimum malah membawa kesan sepanjang pertumbuhannya.

"Bagi ibu yang tidak menyusu dan lebih gemar menggunakan formula, mereka juga perlu peka mengenai kepentingan kolina. Jadi langkah terbaik, wajar mereka memilih formula yang amat hampir dengan susu ibu, cukup dengan segala khasiat," katanya ketika ditemui pada sidang akhbar anjuran Mead Johnson Nutritionals di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Turut hadir rakannya, Profesor Carlos H Lifschitz dan Pengarah Urusan Mead Johnson, Jorge Pinedo.

Zeisel turut mengakui pengambilan kolina di kalangan kanak-kanak ketika tahun awal dalam kehidupan mereka amat penting kerana perkembangan otak berlaku dengan cepat pada fasa itu.

"Pada tahap itulah, otak mereka memerlukan khasiat lengkap seperti kolina untuk memastikan proses perkembangan aktif yang berterusan hingga alam remaja dan dewasa," katanya.


FAKTA: Pengambilan kolina disyorkan di kalangan kanak-kanak dan dewasa

Bayi berumur 0 hingga 6 bulan : 125mg/sehari

Bayi berumur 7 hingga 12 bulan : 150mg/sehari

Kanak-kanak berumur 1 hingga 3 tahun : 200mg/sehari

Kanak-kanak berumur 4 hingga 8 tahun : 250mg/sehari

Wanita berumur lebih 19 tahun : 425mg/sehari

Dewasa 550mg/sehari (lelaki) dan 400mg/sehari (wanita)

Wanita Hamil 450mg/sehari dan wanita sedang menyusu : 550mg/sehari


0 comments:

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal