Kejayaan anak-anak kita membaca sebenarnya bergantung juga kepada bahan yang sesuai, kaedah yang tepat, kesungguhan kita dan kesediaan membaca anak-anak pada usia mereka masih kecil.

Kita harus sedar bahawa "Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

Wednesday, July 8, 2009

Anak Pintar


Anak pintar ...perlu dirangsang mengikut minat



ANAK-anak dikurniakan Tuhan dengan kebolehan yang pelbagai. Mungkin daripada seorang anak ke seorang anak yang lain mempunyai kepintaran serta kecerdasan yang berbeza.

Ibu memainkan peranan penting untuk memerhati dan menggalakkan anak mengembangkan kepintaran mereka ke arah yang lebih berjaya.

Kecerdasan umumnya boleh dibahagikan kepada tujuh aspek iaitu:- pintar bahasa, pintar ruang, pintar pergerakan, pintar logik angka, pintar pergaulan, pintar pendengaran dan pintar diri.

Keupayaan ibu bapa mengesan dan seterusnya merangsang kecerdasan tersebut memberi kelebihan kepada setiap anak yang dibesarkan.

Bekas Metron Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Surinah Sangari yang berpengalaman dalam bidang keibubapaan dan pendidikan anak-anak, sewaktu ditemui di Subang Jaya menjelaskan, ibu yang merupakan pendidik sejati perlu mendedahkan kemahiran dalam pembelajaran kepada setiap anak seawal yang mungkin.

Beliau yang sering dijemput oleh LPPKN untuk memberikan ceramah berhubung dengan kekeluargaan menyatakan, kebijaksanaan ibu mengesan kebolehan anak amat diperlukan agar galakan pada peringkat awal dapat diberikan.

Sebagai panduan Surinah turut menghuraikan tentang tujuh kecerdasan atau kepintaran anak:



  • Pintar bahasa - boleh dikesan daripada bakat anak berhujah, mengeluarkan perkataan yang bernas dan jika diasah mampu melahirkan seorang pelakon, peguam atau novelis.
  • Pintar logik angka - mereka yang bijak dalam matematik dan berkebolehan dalam bidang-bidang yang berhubung dengannya boleh diasuh sehingga melahirkan anak-anak sebagai akauntan, pengaturcara komputer dan saintis.

Kadangkala ibu dapat mengesan dua bakat dalam diri anak. Kedua-dua kebolehan ini boleh diimbangkan.

Beliau memberi contoh, jika pintar matematik, sebaliknya anak tersebut dikesan berbakat dalam sukan. Keduanya patut digalakkan kerana boleh diseimbangkan.

"Sebenarnya bermain juga memerlukan daya intelek, '' katanya.

  • Pintar pendengaran - cuba perhatikan anak anda adakah dia boleh mengulang kaji pelajaran sambil mendengar radio? Ada yang boleh melakukannya kerana muzik merangsang minda mereka.
Jika ada yang terangsang dengan muzik seperti berupaya menggerakkan tubuh mengikut rentak. Cuba perhatikan kebolehan mereka, jika mempunyai minat terhadap muzik elok dihantar ke sekolah muzik
  • Pintar ruang - boleh dilihat apabila anak boleh mengecam dengan baik, cekap membaca peta dan melukis perlu dijuruskan kepada bidangnya seperti animasi, jurubina, hiasan dalaman dan pengembara.
Semua ini memerlukan rangsangan daripada keluarga agar kebolehan yang ditunjukkan boleh dimanfaatkan apabila mereka besar kelak.

Mendidik anak masa kini memang berbeza. Anak-anak sekarang lebih cerdik dan patut ke arah menghidupkan kebolehan dan bakat semula jadi yang dimiliki.

  • Pintar diri- anak-anak yang suka bersendiri, suka berfikir, gemar membaca dan menyelidik. Anak-anak yang begini berkemungkinan menjadi penyajak yang baik, ahli psikologi atau ahli falsafah.
  • Pintar pergaulan- anak-anak yang gemar dengan aktiviti sosial, sering mengambil bahagian dalam kegiatan sekolah dan dapat menyesuaikan diri dengan orang ramai. Jika bakatnya dapat dididik dengan baik mereka berpotensi menjadi ahli politik, kaunselor atau jurujual.
  • Pintar pergerakan- anak-anak yang mampu melakukan sesuatu dengan pantas dan mempunyai sikap teliti sesuai menjadi seorang pakar bedah, juruukur dan penari yang berjaya.

Kadangkala apabila dipaksa dalam sesuatu bidang dia boleh menjayakannya tetapi apabila dewasa lebih memilih bidang-bidang yang digemari.

Beliau memberi contoh, doktor atau jurubina berbakat dalam menyanyi dan sanggup meninggalkan profesion masing-masing untuk menjadi seorang penyanyi

Ujarnya lagi, "persekitaran juga membantu menumbuhkan minat anak-anak. Itulah sebabnya kita dapat melihat dalam satu keluarga peguam atau doktor ramai anak-anaknya turut menjadi doktor atau peguam.

Kadangkala cita-cita ibu bapa berjaya diterapkan ke dalam diri anak, ini suatu yang murni. Tetapi mereka harus ingat anak-anak juga ada pilihan dan minat yang tersendiri.

"Faktor persekitaran juga mempengaruhi pembentukan anak, oleh itu ibu bapa mestilah mempunyai sedikit penapisan umpamanya menonton televisyen bersama anak agar jika ada adegan yang tidak begitu sesuai dapat diperjelaskan kepada anak,'' jelasnya.

Sebagai ibu bapa, anak-anak perlu diutamakan. Sediakan keperluan mereka secukupnya dan pastikan mereka mendapat belaian kasih sayang.

Selain ibu, bapa juga harus memainkan peranan penting membantu ibu merangsang perkembangan anak dan permasalahan anak perlu ditangani bersama.

"Rapatkan diri dengan anak, luahkan perasaan kepada mereka agar mereka juga belajar meluahkan perasaan kepada ibu bapanya. Carilah peluang untuk menyatakan kasih sayang kepada anak-anak,'' kata Surinah lagi.

Jika lambat pulang ibu bapa patut menghubungi mereka di rumah.

Sekiranya berjanji tunaikan janji agar kepercayaan mereka kepada ibu bapa tidak pudar.

"Ingatlah anak-anak adalah amanah Allah dan kita perlu meninggalkan zuriat yang kuat. Adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa agar melahirkan anak yang mempunyai matlamat dalam hidup,'' terang Surinah.



0 comments:

Post a Comment

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama...

Saya mula berminat mendalami proses perkembangan intelek anak, sejak kandungan pertama pada 2006. Dengan membaca buku2 keluaran NURY, memahami cara pengajaran Glenn Doman dan menggunakan kaedah fonik Bacalah Anakku dalam pengajaran dan pendekatan mendidik anak..


-Nurul Huda Nordin-


Blog Widget by LinkWithin

networkedblogs

 

Recommended Product

  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads
  • ads

My Blog List

Pendidikan Awal Kanak-Kanak Copyright © 2009 Shopping Bag is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal